tag:blogger.com,1999:blog-5077190439547466653.post525281268917505884..comments2020-07-30T20:07:43.367+02:00Comments on Manndom: Feminisering av skolenUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-5077190439547466653.post-73079513899255905112013-05-25T12:48:05.218+02:002013-05-25T12:48:05.218+02:00At det er biologisk forskjell av tankemønster mell...At det er biologisk forskjell av tankemønster mellom kjønnene er det ingen tvil om. Rent forplantningsmessig har kjønnene to forskjellige strategier, begge tilpasset kjønnet for best mulig å sikre sin egen overlevelse.<br /><br />For en mann vil det å spre seg til flest mulig gi størst mulig sjans for å lage et godt avkom. For en kvinne, som v il være bundet til barnet i mange år, er valg av en best mulig egnet mann være mye bedre strategi. Jeg snakker da selvsagt om en tid før vi ble styrt av sosiale normer, så dette er medfødt, rasjonell tenking hos menneskedyret. Hvor langt forskjellen i tankemønster strekker seg kan man diskutere, men det er åpenbart forskjell som går langt forbi det rent seksuelle. Det tar ikke skolen inn over seg. Bare fordi det ikke er synlig slik den fysiske forskjellen. <br /><br />Bare det at menn er født med mer muskler og større kropp i gjennomsnitt tilsier at menn og kvinner vurderer løsningsmulighetene forskjellig. Altså en medfødt forskjell i tankemønsteret. WatchIthttps://www.blogger.com/profile/15689192579415748453noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5077190439547466653.post-80524914278322451182013-05-18T11:31:43.680+02:002013-05-18T11:31:43.680+02:00"Ikke still spørsmål i fornuften i det du ska..."Ikke still spørsmål i fornuften i det du skal lære og det du skal gjøre." - Det er _her_ problemet ligger, alt det andre du beskriver er bare en konsekvens av dette. Det har i utgangspunktet ikke noe med kjønn å gjøre, men både feminister og deres motstandere har egeninteresse av at det kobles til kjønn. Jeg vil påstå at det aller meste av både gutter og jenters adferdsmønstre er sosialt tillært, ikke biologisk betinget. Men det er veldig store forskjeller fra skole til skole om barna oppfordres til kritisk refleksjon over dette. Problemet er veldig godt beskrevet her: <br /><br />http://www.honestthinking.org/no/pub09/Maseide.Skjervheimseminar.2008.09.14.Kunnskapskrisa_i_skolen.htmAnonymousnoreply@blogger.com