Jenters hyppig brukte aksjon på samme problemer er å
baksnakke, stenge ute og ignorere hverandre. Skaden er utvilsomt mye større hos
den som blir stengt ute enn den som måtte få en blåveis. Blåveisen går over,
men utestengelsen kan sitte i resten av livet. Allikevel vil gutter som sloss
bli straffet, mens jenter som stenger en ute blir kalt inn til samtale eter et
par uker – hvis noe reagerer i det hele tatt.
Gutter trenger å kontrollere og forstå hvordan ting
fungerer. Jenter har ofte et behov for å kommunisere muntlig for å være en del
av et felleskap. Når PC’er kom på 80- og 90-tallet kastet gutter seg over dem.
Skrudde dem fra hverandre, programmerte og gamet. Jenter var stort sett helt uinteressert.
Skolen holdt seg stort sett borte fra PCer. Så kom internett. Man kunne
kommunisere med PC. Skole og jenter kastet seg over dem og de ble en integrert
del i undervisningen. Dog med noen klare begrensninger. PC’er på skolen skal
ikke programmeres, det skal ikke installeres programmer på dem av elevene, de
skal ikke åpnes. De skal brukes til å kommunisere med omverden i internett og
mellom lærer og elev. Jentene elsker PC’er og gutter må bruke dem til å skrive
stil.
Eksempelet med PC er et veldig synlig eksempel på
feminiseringen. Det samme har skjedd med praktiske fag. Mekking og snekring er
borte eller redusert, mens gutter må tegne og sy. Ikke det at gutter har vondt
av å lære seg å sy. Noen synes til og med det er gøy. Men gutter har også et
behov for mye mer arbeid med tre, mekanikk og maskiner. Plukke fra hverandre, finne
ut hvordan det virker og sette sammen igjen. Overvinne og kontrollere maskinen
rett og slett. Det er det lite rom for i skolen.
I stedet er det rom for klassens time. Snakke sammen om
hvordan vi har det i hverdagen og følelsene våre. I tusenvis av år har gutter ikke
hatt stort behov for å snakke om hva de føler. Det har frustrert kvinner like
lenge. Og jenter har «plapret hullet i hodet på mannen» om følelsene sine i
ekteskapet. Hvorfor skal gutter nå absolutt lære seg å snakke om følelsene
sine? Hvorfor er det ikke like riktig at jenter lærer å la være så snakke om
følelsene?
Det er så opplest og vedtatt at den feminine løsningen på
problemene er riktig at maskuline løsninger ikke vurderes.
Å sitte stille å ta imot informasjon for deretter gjengi på
en prøve det man har lært, er mye lettere for jenter enn for gutter. Gutter vil
forstå sammenhenger. De vil undersøke, trekke slutninger og selv bestemme hva
de skal bry seg om. At man kan gjengi skoleboka ordrett betyr ikke at man har
skjønt stoffet bedre enn en som har undersøkt og er i ferd med å forstå de
underliggende sammenhenger. Men på skoleprøven er det hva boka sier som teller.
Skolebøker, særlig i humanistiske fag (historie, sosiologi, samfunnsfag,
religion, markedsføring etc.), er stappfulle av feil, tolkninger og subjektive
synspunkter. Kommer man med egne oppfatninger stryker man. Gjengir man boka får
man toppkarakter.
Gutter og jenter utvikler seg forskjellig. Det er «opplest
og vedtatt» at tenårings-jenter er to år eldre enn gutter. Om dette er riktig
vet jeg ikke. Personlig tror jeg mye skyldes at vi utvikler ting i forskjellig
rekkefølge og domineres av ulike ting. Fra naturens side skal jenter i den
alderen være i stand til å ta omsorg for barn. Det krever litt andre
refleksjoner enn gutter som bare skal «starte produksjonen» og helst bli flinke
jegere. Allikevel gis de samme undervisning. Og de bedømmes likt enda jenter da
ofte har en langt mer «moden» måte å utrykke seg på.
PÅ et område skilles gutter og jenter. Det er i gym. Ingen
er i tvil om at gutter er sterkere, raskere og stort sett bedre i gym. Derfor
er det urettferdig at jenter skal ha samme krav for å få gode karakterer. Men i
teorifag er det veldig «diskriminerende» og helt uaktuelt å skille dem. Enda vi
etter hvert vet at de er forskjellig.
Resultatet fra skolen er at jenter gjør det mye bedre enn
gutter. De får dermed i større grad innpass ved høyere studier mens gutter i
kjedsomhet og frustrasjon dropper ut av videregående skole. Neste generasjon
vil være fullstendig kvinnedominert med langt høyere utdannede jenter enn
gutter og dermed flere jenter i ledende posisjoner som kan fortsette
feminiseringen av gutter. Hvis ingen snart gjør noe.
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Glasstaket-er-en-myte-7313607.html#.UjmKizl3ijR
SvarSlett