tirsdag 9. mars 2010

Feminisering av skolen

En typisk forskjell i reaksjonsmønster er at gutter går inn i en konflikt, mens jenter trekker seg vekk fortalte en lærer meg. Selvsagt er det mange avvik fra dette mønsteret, men tendensen tror jeg er klar. Årsaken kan vi kanskje finne lenge før vi ble aper. Vi kan jo tenke oss et menneskeapemann og menneskeapekvinne med sitt nyfødte barn som plutselig står ovenfor et rovdyr. Menneskeapekvinnen trekker seg tilbake med barnet mens mannen, som er sterkest, går inn i konflikten.

Jeg skal ikke påstå at gutters vilje til å gå inn i en konflikt, både fysisk og verbalt, skyldes biologiske forskjeller som også reddet menneskeapene. Jeg skal ikke påstå at ovenstående anekdote henger sammen med gutters reaksjon på konflikter. Jeg har ikke ugjendrivelig bevis for det. Men man kan heller ikke påstå det motsatte. Og jeg vil ikke oppfordre til at gutter skal slåss selv om de stort sett må erfare litt av det og. Men å gå inn i en konflikt for å løse den er et godt alternativ til å trekke seg vekk og dekke til. På skoler har jeg inntrykk av at ”å gå vekk” er mantra når situasjoner oppstår. ”Jenteløsningen” er riktig, mens ”gutteløsningen” er feil.

De av oss som husker data-alderen for 10 til 30 år siden husker også klare forskjeller. Guttene kastet seg over hjemmedataer og PC’er. På gutterommet spilte guttene mot maskinen for å slå den. På kontorene ble den programmert av mannlige nerder. Gutter og menn ville erobre og kontrollere maskinen. Jentene var helt uinteressert. Noen kvinnelige sekretærer byttet ut skrivemaskinen, men forøvrig så de ingen nytte i den. Så kom internett og ikke minst chattekanaler. Da kom jentene. Plutselig så de en nytteverdi av stor betydning. De kunne kommunisere mer effektivt med flere m.m. Da kom også skolene på banen. Der ble det innført retningslinjer for bruken. Ofte sier disse at spill er forbudt, ”graving i maskinens indre” er forbudt, konfigurering, og programmering er forbudt osv. Dvs. alle sider som handler om å ”kontrollere maskinen” som gutter en gang tente på er forbudt. Mens kommunikasjon med lærere og medelever er tillatt, surfing på internett etter nyttig informasjon er tillatt osv. Alle de nyttige tingene som jentene tente på er lov.

Jeg skal ikke si at det er helt feil å begrense gutters bruk av PC’er, men det virker på meg som om skoler stadig kommer frem til at gutters naturlige adferd er forbudt og at de bør oppføre seg mer som jenter. Vi kan jo alle forestille oss hvor frustrerende det vil være for en heterofil person å bli tvunget til å leve i et homofilt samliv. Og motsatt. Men dersom disse tingene jeg peker på er styrt av den samme hjernen kan vi jo forestille oss hvor frustrerende det er for en gutt å hele tiden få høre at han ikke kan oppføre seg som gutt, men må tillegge seg et feminint verdi og handlemønster for å bli sosialt tilpasset.

Sitt stille. Bøy nakken. Kommuniser sivilisert. Vis følelser og ikke søk løsningen innestengt i deg selv. Ikke forsøk å ta ledelsen. Ikke forsøk å vise muskler. Ikke still spørsmål i fornuften i det du skal lære og det du skal gjøre. Gjør som jentene.

Når gutter slåss blir det tatt svært ille opp. Det blir innkalling til rektors kontor og brev med hjem. Når jenter løser sine konflikter med baksnakk og utestengsler blir det ansett som ”normalt i den alderen” og bagatellisert. Gjerne drøftet lit i klassens time og ellers noe man må leve med. Til tross for at jentenes metoder kanskje er mye verre og gir mye mer varig skade enn guttenes slåsskamp.

Skal gutter igjen bli like faglig dyktige som jenter må gutter få lov til å være gutter. Jeg skulle ønske skoleverket ville ta tak i denne problemstillingen. Det er en stor og grunnleggende problemstilling som rokker helt nede i verdigrunnfjellet og krever omfattende og langvarig arbeid for å kunne endres.

Jeg mener ikke at vi skal godt slåssing, lage mannlige snekkere og kvinlige bimbos. Men vi må akseptere at gutter gutters naturlige oppførsel, se ting i perspektiv – ikke bare jenteperspektiv.

2 kommentarer:

  1. "Ikke still spørsmål i fornuften i det du skal lære og det du skal gjøre." - Det er _her_ problemet ligger, alt det andre du beskriver er bare en konsekvens av dette. Det har i utgangspunktet ikke noe med kjønn å gjøre, men både feminister og deres motstandere har egeninteresse av at det kobles til kjønn. Jeg vil påstå at det aller meste av både gutter og jenters adferdsmønstre er sosialt tillært, ikke biologisk betinget. Men det er veldig store forskjeller fra skole til skole om barna oppfordres til kritisk refleksjon over dette. Problemet er veldig godt beskrevet her:

    http://www.honestthinking.org/no/pub09/Maseide.Skjervheimseminar.2008.09.14.Kunnskapskrisa_i_skolen.htm

    SvarSlett
  2. At det er biologisk forskjell av tankemønster mellom kjønnene er det ingen tvil om. Rent forplantningsmessig har kjønnene to forskjellige strategier, begge tilpasset kjønnet for best mulig å sikre sin egen overlevelse.

    For en mann vil det å spre seg til flest mulig gi størst mulig sjans for å lage et godt avkom. For en kvinne, som v il være bundet til barnet i mange år, er valg av en best mulig egnet mann være mye bedre strategi. Jeg snakker da selvsagt om en tid før vi ble styrt av sosiale normer, så dette er medfødt, rasjonell tenking hos menneskedyret. Hvor langt forskjellen i tankemønster strekker seg kan man diskutere, men det er åpenbart forskjell som går langt forbi det rent seksuelle. Det tar ikke skolen inn over seg. Bare fordi det ikke er synlig slik den fysiske forskjellen.

    Bare det at menn er født med mer muskler og større kropp i gjennomsnitt tilsier at menn og kvinner vurderer løsningsmulighetene forskjellig. Altså en medfødt forskjell i tankemønsteret.

    SvarSlett