torsdag 26. november 2009

Rett beslutning på feil grunnlag

norsk banner vi hovedsakelig ved å missbruke Guds navn – dvs. påkalle ham i utide – eller ved å påkalle andre guder, i hovedsak Djevelen. På enkelsk banner man hovedsakelig ved sterke sexrealterte utrykk som ”Bitch” og ”Mother Fucker” med mer.


Når dagens ungdom kaller hverandre horer reagerer vi som ikke er oppvokst med fri flyt av amerikanske tv-kanaler voldsomt. Å beskylde noen for å være hore er grovt sjikanerende fordi vi tar det bokstavlig. På ord som ”din Jævel” reagerer vi imidlertid langt mildere. Til tross for at beskyldningen tross alt er mye verre enn å være hore hvis vi tar den bokstavlig. Det er en beskyldning om at vedkommende er selve Djevelen. På samme måte reagerer vi ikke så sterkt på oppfordringer om å dra til Helvete som på ”sock my cock”, enda der kan det hende man må gjøre den slags til all evighet mens flammene brenner rundt deg. Igjen er skyldes vår, strengt tatt, ulogiske reaksjonsforskjell at det ene oppfatter vi som et krafutrykk og banning, mens det andre oppfatter vi bokstavlig.

”Sock my cock” er ikke et ”allment akseptert” bannord i engelspråklige land. Det er også der ansett som et svært grovt og ubehøvlet ord. Kanskje på linjemed ”hestkuk” i Norge. Det kan dog sies både til menn og kvinner uten at man legger homofile føringer til for det. På samme måte vi som vi kan si ”kyss meg i ræva” uten at vi har noe direkte ønske om at mannen vi sier det til skal gjøre det bokstavlig talt.

Man kan alltid diskutere hvem som har ansvar for rett forståelse i en kommunikasjon; den som sender budskapet eller den som mottar det. God, norsk lederteori er ganske entydig på at avsender har ansvaret for at mottaker forstår budskapet slik det var ment. Altså bør Mueller være forsiktig med Amerikanske bannord som oppfattes bokstavlig på norsk. Men å hevde at han driver seksuell trakassering fordi han banner på engelsk er å strekke strikken alt for langt.

Når Mueller nå vistnok har sagt ”sock may cock” til Haugli er det altså langt fra seksuell trakassering. Det er dog grov, ubehøvlet språkbruk. Det er en språkbruk som ikke er forenlig med det å være leder og motivator. Mueller har, så vidt jeg forstår fra mediene, overhøvlet flere på lignende grove og demotiverende måter. Etter det som er kommet frem synes Mueller helt klart å ikke være egnet som landslagstrener og han burde sannsynligvis vært fjernet for lenge siden, men skøyteforbundet har ikke hatt baller til å gjøre det. (Merk utrykket. Igjen et kjønnsrelatert ord uten bokstavlig talt å beskrive skøytepresidentens testikler) Når man derimot beskylder ham for seksuell trakassering begår man en grov urett s og benytter kvinnelige hersketeknikker. Det bør skøyteforbundet holde seg for god til.

8 kommentarer:

  1. Det er en skammelig sak, nyfeminismen rår landet. Alle skal være så politisk korrekte, snart må vi alle gå i grått eller lilla kanskje. "Har du lyst til å suge kukken min?" betyr noe helt annet, men det feige skøyteforbundet har ikke turt å ta diskusjonen. Men det skulle Muller gjort, alle har trodd det var beføling og plukking med grisesnakk. Hadde han forklart dette i media så hadde ikke Skøyteforbundet reagere slik de gjorde.

    Men slike kjerringer som den fæle skøytejenta jeg ikke gidder å nevne ved navn, phøøøy, hun er en typisk drittsekk som kaller dette seksuell trakassering. Hun er en falsk type med agenda, akkurat som hun som var for feit i ræva.

    Skammelig at man skal stemple noen som seksualforbryter når han egentlig bare har rottekjeft. Men slik er Norge anno 2009, den nye sexloven blir laget men hvem er de største horekundene? Jo de som lager den og håndhever den. Lenge leve Norge!

    SvarSlett
  2. Det har ikke gått ut noen informasjon fra NSF, Petter Mueller eller Maren Haugli om nøyaktig HVA som har blitt sagt eller gjort. Det eneste offentligheten er blitt presentert for, er rene spekulasjoner i media.
    Faktum er at NSF vurderte situasjonen som så alvorlig at de ikke hadde annet valg enn å bryte kontrakten med Mueller.
    Hadde offentligheten kjent hele historien, og ikke bare den media har valgt å blåse opp, vil jeg tro vi hadde vært enige med NSF alle sammen.
    Man skal ikke akseptere sjikane bare fordi man er toppidrettsutsøver. Man skal ikke akseptere sjikane uansett.
    Jeg synes Maren Haugli gjorde det alle burde gjøre i en slik situasjon. Og jeg har ingen forutsetning for ikke å være enig i NSF's avgjørelse, siden jeg ikke kjenner saken.
    Det er voksne, ansvarlige folk som sitter i NSF.
    Noe jeg ikke tror gjelder for de som velger å slenge usaklig dritt på div blogger - uten å kjenne virkeligheten.

    SvarSlett
  3. Du uttaler deg som en ekspert på både språk og kultur, men er jo ikke det.
    "Hestkuk" er *ikke* veldig grovt uttrykk i Nord-Norge og kan på ingen måte sammenliknes med "suck my cock".
    Du har fryktelig mange skrivefeil, språkfeil og kommafeil...
    Essensen i innlegget ditt er jeg imidlertid enig i.

    SvarSlett
  4. Til en anonym her oppe:
    Jo, det stod et eller annet sted eksakt hva Mueller hadde sagt. Han hadde angivelig sagt "suck my cock". Jeg ville trodd en amerikaner ville ha sagt "suck my dick", men det får så være.
    Hvis det nå er sant at det var dette han sa, så er jo det her i Norge utvilsomt seksuell trakassering.
    Uttrykket er vel ikke like negativt ladet i USA, men det er da heller ikke noe man bør si der.

    Jeg er helt enig i sparkingen av Mueller.
    Slik oppførsel kan ikke aksepteres.

    SvarSlett
  5. Anonym over.

    Hvis jeg synes du er teit som et brød og du er frekk og sier til meg; - Jeg synes du er teit og skal gå å legge deg jeg! Da svarer jeg; Hold kjeft, sug pikken min!

    Er det da seksuell trakkasering?

    Hvis du mener det så har du så liten omgang med folket at jeg vil tro du heter Kronprins Haakon.

    SvarSlett
  6. Denne saken bidrar til å vanne ut betydningen av begrepet seksuell trakassering… snart er det ingen som legger noe i dette begrepet lenger, fordi det blir misbrukt sånn som nå. Det er, og må være forskjell på grovt/stygt snakk (som til alle tider også har omfattet omtale av kjønnsorganer)og trakassering av seksuell karakter. Slik saken er fremstilt i mediene er det vel tvilsomt om dette egentlig er seksuell trakassering. Begrepene rasisme/rasist er også misbrukt så mye nå at de er i ferd med å miste betydningen….
    Uansett, det er ikke til å komme fra at her lukter det mye nyfeminisme og rødstrømper.

    SvarSlett
  7. Til dere alle som mener Haugli/ skøyteforbundet har overreagert vil jeg si (..med spøkefull tone..):
    I skrivende stund håper jeg den feite mora deres sug naboens pikk!
    Regner med dere alle sitter og humrer nå, mens dere tenker at "Ja, den kommentaren var både artig og skikkelig passende til det kvinnemennesket".

    SvarSlett
  8. Siden jeg ikke vet nøyaktig hva som ble sagt er det vanskelig å si om det var rett eller galt å sparke treneren. Stoler imidlertid på at Skøyteforbundet hadde nok informasjon til å ha ta en rett avgjørelse.

    Det som imidlertid irriterer meg grenesløst er at Maren og hennes bror, Sverre, ikke vil benytte de trenerene som Skøyteforbundet ansetter.

    Her burde det være en klar linje: Hvis du ikke vil være med på det opplegget landslaget har har man ingenting på landslaget å gjøre. Da kan man heller finne på noe annet å gjøre. Dette burde gjelde for alle landslag, ikke bare skøyter, Norge har.

    SvarSlett