lørdag 8. juni 2013

For lite gørr i norske skolestiler

http://www.aftenposten.no/kultur/Jeg-skrev-stil-om-en-tur-i-skogen-Forskjellen-var-bare-at-fra-mine-turer-kom-ingen-levende-hjem-igjen-7218752.html#.Ua8UEPA4Wt8

"Pasopp var blitt lydig nå, så derfor fikk han gå uten bånd i skogen. Men plutselig skar han ut av stien. Litt etter hørte jeg noen fæle hyl. Som om noen bæsjet på seg i dødsangst. Og ganske riktig. Kort etter kom Pasopp til med en stor fugl i kjeften. Han var full av blod rundt snuten og fuglen hang halvdau og dinglet med knukket nebb og stirrende, livredde øyne. Ut av magen hang noen tarmer som subbet langs bakken. Jeg begynte neste å le når jeg så at den fortsatt sprellet med bena!"

"Ole stod i skolegården sammen med Arne og Erik. Jeg gikk rett bort til ham og klinte til ham med knyttneven så blodet spratt rundt ham. Etter det han hadde sagt om lillesøsteren min kjentes det gått å kjenne knyttneven i det stygge fjeset hans og se den hovne bleien synke sammen og skrike av smerte og redsel"

Hvor mange skolebarn lærer å skrive slikt? Hvor mange stiloppgaver oppfordrer til slik skriving? Jakt er ikke voll. Det er ikke slik at vi må føle med alle dyr vi mennesker nedlegger i en jakt. Jeg mener ikke at voll er løsning i alle saker mellom mennesker heller. Men voll er faktisk et middel som vi mennesker rår over og som vi faktisk finner legitimt å bruke i blant. Sist staten var mente de sendte den unge mennesker til Afghanistan med oppdrag å drepe.

"Ole stod i skolegården sammen med Arne og Erik. Jeg gikk rett opp til rektor og fortalte hva han hadde sagt om lillesøsteren min. Rektor ble ganske forferdet, men sa at hun nok ikke trodde Ole mente det akkurat slik og hun ville kalle Ole og meg inn til konfliktløsningsrådet på skolen"

Slik oppfordres norske gutter til å skrive sine stiler om konflikter. Moralen er "oppfør deg feminint, trekk deg vekk fra konflikter, løs problemene slik en hver god jente ville gjort det".

Ikke misforstå. Jeg er ikke tilhenger av at vi skal oppfordre til voll. Jeg er ikke tilhenger av at alle konflikter gutter er i skal løses med voll. Jeg er ikke tilhenger av at den sterkeste skal få herje fritt i skolegården. Men voll er et middel som vi rår over og som gutter - og også jenter - må lære både å bruke og begrense. Og ikke minst se begrensingene til. Men når en hver maskulin adferd blir stoppet oppfatter gutter det som om alt maskulint er feil.
Når gutter leke-slåss i skolegården blir de stoppet. I en leke-slåsskamp foregår mye sosial aktivitet. Blant annet er det et utrykk for sosial kontakt som jenter oftere får ved annen form for berøring. Mange gutter får faktisk mindre slik kontakt hjemme. Leke-slåssing er også en viktig rangering. Man blir fort klar over hvem som kan ta hvem. Dermed også hvem man ikke bør yppe for mye på. Ikke det at gutter går rundt å tenker på det hele tiden, men når situasjonen er der, er det lurt å vite om man vil få bank eller ikke. Det er også en viktig utvikling av ferdighetene til å slåss, jakte og forsvare seg selv og sine. Ikke det av vi må gjøre det så ofte, men å føle at man kan det er viktig følelse av å være mann for mange menn.
Skolen blokkerer for slik utvikling. De hemmer maskulin utvikling og fremmer feminin adferd. Ikek rart at jenter får bedre resultater og dominerer med nær 70% i høyere utdannelse. Høy kvinneandel i høyere utdannelse nå, betyr at vi får et stort flertall av kvinnelige ledere i samfunnet om 25 år. Da vil det være enda vanskeligere å stoppe feminiseringen av gutter.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar