(Dagbladet): Hele 11 prosent av amerikanske skolebarn mellom 4 og 17 år har fått diagnosen ADHD. Blant de eldste guttene, fra 14 til 17 år hadde hele én av fem diagnosen, ifølge tall fra det statlige «Centers for Disease Control and Prevention».
Tendensen er lik her i landet. 5% av barn, med sterk overvekt av gutter, tilser at 7-8% av alle gutter i Norge bli behandlet med ADHD medisin på grunn av sin adferd. Det vil si 2-3 stykker i hver skoleklasse.
ADHD har mange ansikt. Ofte er det oppførsel med konsentrasjonsproblemer, uro, plutselig sinne og overdrevent sinne. Av de som blir behandlet er det helt sikkert en del som har en mindre feil i hjernefunksjonen og trenger medisin. Men jeg tør påstå at de aller fleste ikke har det!
Normal adferd
Mye av det som blir behandlet er helt normal gutteadferd. På grunn av kjedelig og jentetilpasset undervisning på skolen kjeder de seg så mye at de finner på ablegøyer.
Veldig mange barn, men kanskje mest gutter, har en utforsker trang. De vil ut skogen og opp i trærne for å finne ut hva verden har å by på og hvor deres egne grenser går. De vil gjøre fysiske eksperimenter, plukke fra hverandre fluer og finne ut hva som skjer – og hvorfor – når man blander bakepulver med vann. I stedet blir de bedt om å sitte stille i timevis hver dag. De skal skrive fine fortellinger uten for mye gørr og spenning. De skal pugge meningsløse gloser og alle byene i Belgia. For de barn som lette underkaster seg autoriteter er dette sikkert bra. De andre, og blant dem mange gutter, synes dette er gørr kjedelig og gir utrykk for det. De har en begrenset måte å utrykke seg på og dermed blir det ablegøyer. Da føler de i hvert fall at de blir sett. Negativ strokes er som kjent bedre enn ingen strokes.
Resultatet er gjentatte klager fra lærer og til slutt en henvendelse fra PP tjenesten om å utrede barnet for ADHD. Og med et utredningssenter som på Ullevål sykehus, som mener offisielt at det er bedre å medisinere noen for mange enn noen for få, blir normal gutteadferd dopet ned for å tilpasse seg jentenes undervisningsopplegg.
I denne gruppen finner vi også svært mange meget kreative personer. Mennesker som må få uttrykk for sin kreative energi, Noe skolen dessverre er svært dårlig på. Noen kjente storheter som John Lennon, Albert Einstein og Thor Heyerdal ville med stor sannsynlighet blitt dopet ned i Norge i dag.
Underliggende problem
En annen gruppe som gir sine følelser samme uttrykk er barn med underliggende problem. Det kan være sosiale kriser som skilsmisse, krangling mellom foreldre, død eller alvorlig sykdom i nærmeste krets, allergiske eller intolerante reaksjoner osv.
Det er ikke lett selv for voksne å få øye på slike ting. For et barn nesten umulig. Et barn vil nødig skuffe noen og forteller at de har full forståelse for foreldrenes skillsesse. I virkeligheten kan det ligge både skyldfølelse og følelse av urettferdighet eller psykiske problemer å ulme. Både fysiske og psykiske plager kan lett gi seg utslag i konsentrasjonsvansker, urolig adferd eller utagerende sinne. Og etter noen meldinger hjem fra skolen er veien til PP-tjenesten og utredning for ADHD kort.
Medisinen stopper adferden, men den kurerer ikke problemet.
Medisinering er noen ganger nødvendig. Men det bør være siste utvei. Behandling av andre instanser som psykolog og homeopat kan ofte fjerne problemet uten bivirkninger og eliminere behovet for ADHD medisin. Ikke minst har homeopati vist seg effektivt mot ADHD, men det vil selvsagt ikke produsenter av den kjemisk fremstilte narkotikaen som barn gis i mange år, vite noe av.
Og ikke minst må vi akseptere at barn er forskjellig, at gutter er forskjellig fra jenter og at det å sitte timevis helt i ro ikke er en grei ordning for alle.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar